Frågor och svarprivatleasing

I många år har billånet varit det mest vanliga sättet att finansiera sin bil på. Under de senaste åren har det skett en förändring där fler väljer att privatleasa en bil istället.

Här listar vi de vanligaste frågorna och hoppas att svaren gör det enklare för dig att utvärdera om privatleasing är något för dig.

Vad är privatleasing?

Privatleasing innebär att du hyr en bil under en längre tid, vanligtvis 36 månader, till en fast eller rörlig månadskostnad och utan krav på kontantinsats. Månadskostnaden grundar sig på bilens pris, restvärdet, fast eller rörlig ränta samt hur länge du vill leasa bilen.

För att teckna en privatleasing måste du ha en tillsvidareanställning eller annan typ av anställning som sträcker sig över hyrperioden. Självklart måste du ha ett giltigt körkort och vara fri från betalningsanmärkningar. Återförsäljaren gör alltid en kreditbedömning i samband med beställningen.

Vad ingår i en privatleasing?

Det här ingår vanligtvis i månadskostnaden:

  • Hyra för bilen
  • 500-5000 mil, körsträckan anpassas efter dina behov
  • Serviceavtal under hyrestiden
  • Försäkring

Kampanjer kan förekomma på t.ex. serviceavtal och försäkring. Dessa kan skilja sig från de olika återförsäljarna.

Det här ingår vanligtvis inte:

  • Tilläggsförsäkringar
  • Bränsle
  • Vägskatt/trängselavgift
  • Vinterdäck
  • Däckbyte
  • Onormalt slitage

Vill du göra tillval av tillbehör såsom dragkrok, vinterdäck, styling m.m. kan du göra det mot en högre månadskostnad samtidigt som du beställer bilen.

Vad händer om jag kör längre än beräknat?

När du tecknar en privatleasing bestämmer du tillsammans med din återförsäljare hur långt du beräknas köra med din nya bil under hyrperioden. Den vanligaste körsträckan är oftast 1500 mil/år, vilket blir 4500 mil på 36 månader. Kör du mer än du angivit från början tillkommer en så kallad övermilskostnad per mil. Se därför till att hitta en beräknad körsträcka som passar dig och dina behov när du tecknar privatleasing.

Vad är skillnaden på garanterat och kalkylerat restvärde?

Volvofinans Bank och Volvohandlarna lämnar alltid ett garanterat restvärde när du tecknar en privatleasing.

Ett garanterat restvärde innebär att du och återförsäljaren avtalar ett värde som bilen beräknas ha vid hyrperiodens slut. På så sätt minimeras den ekonomiska risken för att bilen minskar mer i värde än beräknat. Återförsäljaren garanterar då att köpa tillbaka bilen för värdet ni avtalade vid beställning.

Ett så kallat kalkylerat eller beräknat restvärde kan skilja sig från det värde bilen har efter hyrperiodens slut. Detta kan innebära att du som kund får ta risken för att bilen inte har det värde som var kalkylerat vid beställning. Vi rekommenderar därför att välja privatleasing med ett garanterat restvärde på bilen.

Vad är normalt respektive onormalt slitage?

När du privatleasar en bil tjänar du på att hålla den ren och fräsch samt att underhålla och serva den under hyrperioden. När det är dags att lämna tillbaka bilen är det ditt ansvar att den återlämnas i ett gott skick och där med slippa onödiga utgifter för onormalt slitage till följd av oaktsamhet.

Exempel på normalt slitage:

  • Mindre stenskott på motorhuv och front
  • Repor som kan poleras bort
  • Ytliga lastningsrepor på bakre stötfångare (ej lackskador)
  • Mindre bucklor som kan åtgärdas utan omlackering (max 1 st per karossdel)
  • Mindre märken på fälgar, i form av mindre kantskador utan att fälgen skadats
  • Mindre repor och skavmärken i kupén

Exempel på onormalt slitage:

  • Hål eller monteringshål i interiör, panel eller i säten
  • Repor som är tillräckligt djupa för att nå underliggande metall eller plastmaterial
  • Dekaler som sitter kvar alternativt har avlägsnats och efterlämnat märken eller blekningar
  • Blästrad framruta
  • Övrigt glas som har skador av repor/stenskott eller rispor som är större än 5 mm oavsett var glaset befinner sig
  • Monterade tillbehör av icke-standard som t.ex. ”handsfree” eller skador som orsakats av att sådana tagits bort
  • Slitage orsakade av frakt av djur eller rökning i bilen
  • All utrustning som levererades med bilen ska finnas och vara intakt t.ex. insynsskydd, skyddsmattor, gummimattor, samtliga nycklar, nyckel till låsbara hjulmuttrar, varningstriangel, reservhjul eller motsvarande utrustning, etc.

Kan jag avsluta kontraktet i förtid?

Ja. Det tillkommer kostnader för att lösa in bilen i förtid. Månadskostnaden är baserad på den tid och de mil du och återförsäljaren kom överens om vid beställningen. Kontakta din återförsäljare om du, av olika skäl, vill avsluta leasingen i förtid.

Kan jag köpa bilen i samband med att leasing löper ut?

Bilen tillhör återförsäljaren efter det att kontraktet löpt ut. Du kan naturligtvis välja att köpa bilen efter att den genomgått test och ligger ute till försäljning av återförsäljaren.

Vad gäller vid service av bilen?

Under leasingperioden måste bilen servas regelbundet av en auktoriserad serviceverkstad och enligt tillverkarens rekommendationer.

Vad gäller när jag lämnar tillbaka bilen efter leasingperioden?

Håll en kontinuerlig dialog med din återförsäljare. Vår rekommendation är att du senast 6 månader innan leasingperiodens slut kontaktar din återförsäljare för att bestämma tid för återlämnande och test av bilen. Du ansvarar för att bilen vid återlämnande är i överenskommet skick.

Viktigt att tänka på när du lämnar tillbaka bilen:

  • Skadeanmälan för eventuella skador på lack och glas
  • Däck som ingick vid beställningen av bilen ska finnas med vid besiktningen
  • Bilen ska vara tvättad och rengjord, både ut- och invändigt, när den lämnas tillbaka
  • Kompletta fordonshandlingar: registreringsbevis, instruktionsböcker och servicebok

Vill du veta mer?

Kontakta din återförsäljare för mer information om bilmodeller och månadskostnader.