E-leg/BankID och inloggning

  • Mobilt BankID kopplas till en smartphone eller surfplatta och används när du ska legitimera dig eller skriva under handlingar elektroniskt. När du väl har installerat Mobilt BankID så kommer dina appar automatiskt att anropa Mobilt BankID när det behövs. För att kunna använda Mobilt BankID måste du ha ett svenskt personnummer.

    Så här kommer du igång med Mobilt BankID:

    • Ladda ner BankID's säkerhetsapp i AppStore eller Google Play.

    • Aktivera Mobilt BankID hos din ordinarie bank.

    Som inloggad på Mina Sidor med Mobilt BankID ser du saldo och transaktioner och kan göra överföringar mellan egna konton, ansöka om Volvokort, öppna sparkonto m.m. Utseendet har byggts responsivt, vilket innebär att Mina Sidors innehåll anpassas till mobilen och surfplattans mindre fönster. 

  • E-legitimation från BankID finns på kort och på fil. 

    Testa ditt BankID
    Här testar du ditt BankID så att du vet att det fungerar. Testa ditt Bank-ID.

    Felsökning

    Jag har problem med att logga in. Vad ska jag göra?
    Om du får problem med att logga in eller signera bör du i första hand vända dig till den bank som utfärdat din e-legitimation.

    • Din dator måste acceptera cookies.
    • Din webbläsare måste tillåta JavaScript
    • Det kan vara ett fel på din e-legitimation.

    Mitt BankID fungerade inte på testsidan. Vart vänder jag mig?
    Om ditt BankID inte fungerade på testsidan, så får du hjälp hos varje utgivares tekniska support. På testsidan finns telefonnummer till varje utgivare.

    Mitt Bank-ID fungerade på testsidan, men inte på Försäkringskassan. Vad ska jag göra?
    Du bör kontakta supporten för din Bank-IDs utgivare, se testsidan.

    Mitt Bank-ID fungerade på Försäkringskassan men inte hos Volvofinans Bank. Vad ska jag göra?
    Stäng ALLA webbfönster som är öppna och gör sedan ett nytt försök.

    Jag får upp en grå ruta utan inmatningsfält och sedan händer inget mer, varför?
    De vanligaste orsakerna till att det inte händer något mer är att du har svarat NEJ på säkerhetsfrågan i den grå popup-rutan som visades tidigare. Börja om genom att stänga alla webbfönster och försök igen. Du måste svara JA på frågan om du vill ladda hem och köra applets.

    Fortsatt felsökning
    Vi har tagit fram en manual som hjälper dig med felsökning av din e-legitimation, den finns att hämta här. Det går också bra att kontakta Kundservice på telefon 031-83 89 30.

  • En e-legitimation är en elektronisk ID-handling, som du använder för att legitimera dig med och när du ska godkänna handlingar på internet. Den visar helt enkelt att du är du och den är lika personlig som ett körkort eller ett vanligt ID-kort. En underskrift med e-legitimation är juridiskt bindande.

  • E-legitimationer ges ut av banker och Telia. Volvofinans Bank utfärdar inte e-legitimationer. Beroende på vem som är utgivare har den olika namn BankID, Mobilt BankID, Nordea eller Telia e-legitimation. Du som vill skaffa en e-legitimation loggar in på din ordinarie banks internettjänst och beställer där. Tänk på att du måste ha ett svenskt personnummer. Hur gammal du måste vara varierar hos respektive utgivare.

  • Ja, du kan flytta din e-legitimation från en dator till en annan om du sparar den på ett USB-minne.

  • E-legitimation finns att skaffa på kort, fil och även mobilt.

  • Vi har tagit fram en manual som hjälper dig med felsökning av din e-legitimation. Här hämtar du manualen.

  • För att hålla en hög säkerhet på Mina Sidor sker extra säkerhetskontroller av e-legitimationen/BankID vid inloggning. Har du fått ett felmeddelande vid inloggning som åberopar säkerhetsskäl kan detta bero på att din internettrafik kommer från flera olika ip-adresser. Detta kan bero på flera olika saker, t.ex. att du surfar både via sladd och trådlöst från din dator eller att din internetleverantör gjort en specialkonfiguration på grund av exempelvis internet och ip-telefoni tillsammans. Vi har ingen möjlighet att göra undantag för enskilda kunder, istället ber vi dig att kontrollera din internetkonfiguration eller vända dig till din internetleverantör och begära att dom låser din internettrafik till en ip-adress.

    Om du har fortsatta problem kan du kontakta vår Kundservice på telefon 031-838930 eller e-post volvokort@volvofinans.se

  • Felsökning

    Jag har problem med att logga in. Vad ska jag göra?
    Om du får problem med att logga in eller signera bör du i första hand vända dig till den bank som har utfärdat din e-legitimation.

    • Din dator måste acceptera cookies.
    • Din webläsare måste tillåta JavaScript.
    • Det kan vara fel på din e-legitimation. Du kan testa din e-legitimation på Nordeas webbplats och även få hjälp av deras support.

    Fortsatt felsökning
    Vi har tagit fram en manual som hjälper dig med felsökning av din e-legitimation, den finns att hämta här. Det går också bra att kontakta Kundservice på telefon 031-83 89 30.

  • Testa din e-legitimation från Telia
    Testa din e-legitimation från Telia här, så att du vet att den fungerar. Om din e-legitimation inte fungerade på testsidan, så får du hjälp hos Telias tekniska support. Du hittar telefonnummer till supporten på Telias sidor för e-legitimation.

    Felsökning

    Jag har problem med att logga in. Vad ska jag göra?
    Om du får problem med att logga in eller signera bör du i första hand vända dig till den bank som har utfärdat din e-legitimation.

    • Din dator måste acceptera cookies.
    • Din webläsare måste tillåta JavaScript.
    • Det kan vara fel på din e-legitimation. Du kan testa din e-legitimation på Telias webbplats.

    Fortsatt felsökning

    Vi har tagit fram en manual som hjälper dig med felsökning av din e-legitimation, den finns att hämta här. Det går också bra att kontakta Kundservice på telefon 031-83 89 30.

  • Inloggningen till Mina Sidor stödjer de flesta webbläsare för PC och Mac. Se till att alltid ha den senaste versionen av den webbläsare du har installerat för bästa prestanda och säkerhet.