Tillbaka till söksidan

Varför måste jag använda min pinkod oftare?

Den 14 september 2019 trädde en ny ändring av betaltjänstlagen i kraft för att göra det säkrare att handla både online och i butik. Den största förändringen för dig innebär att du oftare behöver bekräfta att du är du vid kortköp, till exempel genom att ange BankID eller din pinkod. Uppdateringen beror på att det införs ett krav på så kallad stark kundautentisering vid köp på nätet och i butik. När du betalar och registrerar dina kortuppgifter behöver du framöver bekräfta att du är du med BankID som kräver ett lösenord eller med fingeravtryck på mobilen. Kravet gäller alla betalningar inom EU/EES.

I praktiken innebär det att:

  • Du oftare kommer att bli ombedd att ange din pinkod till kortet när du handlar i butik, även när du blippar.
  • Kortbetalningar där du tidigare legitimerat dig och skrivit under kvittot kan komma att nekas, om du inte kan ange pinkod.
  • I de fall som butiken eller onlinebutiken inte följer de nya reglerna kan en betalning nekas.

Vad behöver du tänka på?

  • Se till att du kan pinkoden till ditt kort. Om du har råkat glömma bort koden kan du alltid se den i appen eller som inloggad på carpay.se under Hantera kort.
  • Se till att du har tillgång till BankID eller säkerhetsdosa när du handlar online.
  • Att ditt kort är aktiverat. Alla nya kort som skickas ut måste framöver aktiveras och det gör du enklast när du är inloggad i CarPay.

Läs mer om de nya EU-reglerna

Kundservice

Kontakta oss

Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna som Kundservice får. Sök på din fråga direkt här ovan.

Hittar du inte det du söker? Kontakta oss gärna!

Spärra kort

Spärra ditt kort direkt i CarPay eller ring: