Tillbaka till söksidan

Hur fungerar min reseförsäkring?

När du som kontoinnehavare betalar mer än 75 procent av din resa med ett giltigt Volvo-, Renault eller CarPaykort med visakoppling ingår alltid fri reseförsäkring. Försäkringen gäller i hela världen och ger avbeställningsskydd och ersättning vid olycksfall och sjukdom. Den inkluderar hela familjen, och barn som inte fyllt 23 år även när de reser på egen hand.

Det här ingår bland annat i försäkringen:

  • Nödvändiga och skäliga kostnader om du drabbas av akutsjukdom eller olycksfall
  • Invaliditets- och dödsfallsersättning vid olycksfall
  • Du kan få ersättning till alternativt färdmedel om det fordon du åker med till platsen för avresa och hemresa blir försenat och du inte hinner fram i tid, så kallat resestartskydd.
  • Ersättning om allmänt färdmedel blir försenat vid avresa, blir inställt inom 24 timmar före avgångstiden eller blir överbokat så att du inte kommer med 
  • Ersättning för inköp av kläder och toalettartiklar vid försening av bagage utomlands
  • Ersättning för självrisk vid ersättningsbar försäkringsskada som uppkommit under tiden du är på resa och gäller för skador på hem, personbil och utländsk hyrbil, så kallat självriskskydd
  • Ersättning om en vara du inhandlat med kortet skulle bli stulen eller skadad till följd av en plötslig och oförutsedd händelse inom 60 dagar från inköpsdagen, så kallat allriskskydd
  • Ersättning för prisskillnaden för en vara som du köpt med ditt kort om en likadan vara kan hittas till ett lägre pris inom 60 dagar, så kallat prisskydd

Om du har frågor om skador vänder du dig till If Skadeförsäkring på telefon 0770-770 940. Du hittar mer detaljerat innehåll i vår reseförsäkring och villkoren här.

Så fick Sanna hjälp via den fria reseförsäkringen

Vill du veta mer om hur det kan gå till när något faktiskt inträffar på resan? Läs vår story om vad som hände när Sannas dotter fick vattkoppor under en resa till Frankrike. När oturen var framme fick hon hjälp via Volvofinans reseförsäkring. Läs vår story 

Kundservice

Privatärenden

Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna som Kundservice får. Sök på din fråga direkt här ovan.

Hittar du inte det du söker? Ring oss gärna!

Spärra kort

Spärra ditt kort direkt i CarPay eller ring: 

Skicka oss din fråga

Säkert meddelande

Som inloggad i CarPay kan du skicka ett säkert meddelande till oss som rör dina bankärenden.

Skicka ett säkert meddelande

Vardagar 8-17

Personlig service

Öppet vardagar klockan 08-17. När du ringer till oss om dina bankärenden identifierar du dig med Mobilt BankID.

Avvikande öppettider 2023:

6:e april Skärtorsdag, kl 8-13
7:e april Långfredag, stängt
10:e april Annandag påsk, stängt
1:a maj stängt
18:e maj Kristi himmelsfärd, stängt
5:e juni kl 8-13
6:e juni Nationaldagen, stängt
22:e juni kl 8-13
23:e juni Midsommarafton, stängt
25:e december Juldagen, stängt
26:e december Annandag jul, stängt

CarPay

Självbetjäning dygnet runt

Via våra självbetjäningstjänster kan du utföra många av dina ärenden själv. I vår app CarPay eller via inloggad.carpay.se kan du enkelt aktivera ditt nya kort, beställa ersättningskort, påminnelse på din pinkod, se ditt saldo eller spärra ditt kort. För att komma åt våra självbetjäningstjänster behöver du alltid identifiera dig med ditt BankID.

Kundservice

Företagsärenden

Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna som Kundservice får. Sök på din fråga direkt här ovan.

Hittar du inte det du söker? Ring oss gärna!

Spärra kort

Spärra ditt kort dygnet runt.
Volvokort: 031-83 89 80

Personlig service

Volvokort och Volvo Lastbilskort

Öppet vardagar klockan 08-17.

Skicka oss ett meddelande

Billeasing

För frågor gällande ditt billeasingkontrakt kontakta din Volvo- och Renaulthandlare som administrerar avtalet. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura.

Kontakta oss

Volvofinans Bank

Välkommen att kontakta oss!

Våra kontor

Göteborg, huvudkontor

Bohusgatan 15
401 23 Göteborg

Stockholm

Ynglingagatan 14
113 47 Stockholm

Om du vill skicka post till oss:
Box 198
401 23 Göteborg