Problem med att logga in meddin e-legitimation/BankID?

Nedan finns vår manual för felsökning av e-legitimation att läsa och ladda ner. Vi publicerar även information från leverantörer av e-legitimationer när kända förändringar/problem uppstår och du behöver göra ändringar i din webbläsare. Du kan även testa din e-leg/BankID för att se att den fungerar.

Ladda ner manualen för felsökning e-legitimation här.

2014-12-01

BANKID FUNGERAR PÅ ETT NYTT SÄTT

BankID har uppgraderats och det gör att vissa kan få problem att logga in. Om ditt BankID inte fungerar bör du hämta en ny version av BankIDs säkerhetsprogram på install.bankid.com. Har du fortfarande problem kan du få hjälp på BankIDs webbplats.

Nedan ser du även vanliga orsaker och åtgärder du kan göra om ditt BankID inte fungerar som det ska:

Du har för gammal version av BankIDs säkerhetsprogram. 

Åtgärd: Hämta och installera senaste versionen på https://install.bankid.com

Du har uppdaterat Windows 8.1 med Windows Update som släpptes 11 november (obligatorisk) eller 18 november (valfri) som orsakar att BankIDs säkerhetsprogram inte fungerar. 

 Åtgärd: Hämta och installera senaste versionen på https://install.bankid.com

Du har inte svarat OK/Tillåt på den fråga som vissa webbläsare ställer innan BankIDs säkerhetsprogram startas. Detta medför att BankIDs säkerhetsprogram inte startar. 

Åtgärd: Gå in på support.bankid.com, direktlänk http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Mitt-BankID-fungerar-inte/Anvanda-nya-BankID/ 

Ditt virusskydd/brandvägg och funktioner för "bankskydd" hindrar BankIDs säkerhetsprogram att komma åt internet. 

Åtgärd: Majoriteten av virusskyddsleverantörerna har anpassats så att användning av BankID inte ska påverkas.

Du har Windows XP eller Mac OSX 10.6 eller tidigare. Dessa operativsystem får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds inte längre av BankIDs säkerhetsprogram.

Åtgärd: Du behöver uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID. 

Mer information: https://support.bankid.com/syskrav 
För XP se även: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/end-support-help 


Testa din befintliga e-legitimation/BankID

För ytterligare information se vår sida Frågor och Svar om e-leg/BankID.