Vanligabedrägerier

Phishing/nätfiske via e-post

Phishing/nätfiske är e-post som skickas från någon som utger sig för att vara någon annan (till exempel din bank) och försöker komma åt personliga uppgifter så som kortnummer, koder och lösenord. Ofta finns information om att ett kort eller konto riskerar att stängas eller att det föreligger någon form av risk för kortet eller kontot. Mottagaren uppmanas att säkerställa att allting är okej via en länk som leder till en bedräglig sida som er ut att tillhöra det företag avsändaren utger sig att vara. Varken vi, eller någon annan kortutgivare, efterfrågar känslig information via mejl på detta sätt.

Om du får ett sådant mail ska du inte klicka på länkar eller lämna ut några personliga kort- eller kontouppgifter. Har du fått ett bluffmail och lämnat ut dina kortuppgifter ber vi dig kontakta oss omedelbart på telefonnummer 031-83 89 80 för att spärra ditt kort.

Vad du kan göra för att skydda dig?

  • Öppna inte e-post från avsändare du inte känner igen.
  • Klicka inte på länkar i ett mejl, utan skriv in adressen till sidan du ska till direkt i adressfältet (t.ex. till din bank).
  •  Säkra sidor ska i din webbläsare börja med https:// och inte bara http:/ samt innehåller ofta även ett hänglås eller liknande i adressfältet. 
  • Om du misstänker att du fått ett falskt mejl ska du under inga omständigheter klicka på länken eller skriva i några uppgifter. Har du redan klickat på en länk och/eller fyllt i dina uppgifter ska du omedelbart spärra ditt kort och ändra eventuella lösenord som kan ha hamnat i orätta händer. Stäng sidan du hamnat på med hjälp av krysset i övre högra hörnet, använd inte någon knapp på sidan märkt med t.ex. ”Avbryt”. 


Virus och trojaner

När du surfar på Internet är det viktigt att din dator är skyddad mot åtkomst för obehöriga. Installera de antivirus- och brandväggsprogram som följde med den dator, som din internetleverantör tillhandahåller eller som du skaffat själv. Se till att hålla dessa program uppdaterade då nya virus upptäcks hela tiden. Din dator kan bli infekterad av virus och trojaner som t.ex. gör det möjligt för bedragare att få insyn på vad du gör på datorn eller så att de kan ta kontroll över den och på så sätt komma över känslig information. 

Vad du kan göra för att skydda dig:

  • Ha ett bra virusskydd och brandvägg och håll dessa uppdaterade. 
  • Håll webbläsaren uppdaterad.
  • Klicka inte på länkar och öppna inte bifogade filer du inte är helt säker på är säkra. 
  • Kom ihåg att dina lösenord, koder och kort är att betrakta som värdehandlingar. Du ska aldrig lämna ut dem.


Telefon

Liksom att det finns oärliga personer som utger sig för att vara någon annan via mejl förekommer samma sak via telefon. Ett vanligt förekommande exempel är att du blir uppringd av någon som utger sig att ringa från en datorsupport och att denne vill hjälpa till med att fixa en dator där det ska föreligga något slags hot mot säkerheten. Den som ringer upp försöker på så sätt få tillgång till datorn och/eller kontokorts- eller bankkonto information. 

 Vad du kan göra för att skydda dig: 

  • Om du får ett oväntat samtal från någon som vill hjälpa dig med datorn – lägg på luren och följ inga instruktioner. 
  • De stora företagen skulle inte kontakta dig på detta sätt och begära tillgång till din dator samt betalning för tjänsten. 
  • Har du ändå lämnat ut uppgifter om kort, konton eller personuppgifter bör du genast spärra dessa. Genomsök sedan datorn efter eventuella virus/trojaner för att säkerställa att inga bedrägliga program finns kvar och byt sedan dina lösenord. 


Erbjudanden, lottovinster och liknande.

Det kan förekomma att du, t.ex. via SMS, mejl eller på sociala medier, får meddelanden om lottovinster eller information om riktigt bra erbjudanden. Ofta behöver du endast betala en liten avgift eller kanske frakt och mot detta få en vara eller ta del av sin lottovinst. Dessa erbjudanden har ofta villkor som anger att du startar en prenumeration (ibland på en tjänst kopplad till ett helt annat företag) eller att du måste skicka in särskilda dokument för att få ta del av vissa saker (exempelvis för att styrka din adress). Det är inte alltid som detta framgår på ett tydligt sätt. 

Vad du kan göra för att skydda dig: 

  • Läs alltid villkoren och säkerställ dig om du på något sätt förbinder dig till ett medlemskap med prenumeration och hur du gör för att avsluta denna. 
  • Om ett erbjudande verkar alldeles för bra för att vara sant, så är det ofta det. 
  • Kontrollera företaget noga innan du beställer eller anmäler dig till något t.ex. genom att söka på företagsnamnet på internet eller liknande. 
  • Kontrollera så att det finns kontaktuppgifter till företaget. 


Stöld av plånbok eller kort

Ficktjuvar och bedragare som vill komma åt din plånbok och dina kort förekommer fortfarande och det är viktigt att man har uppsikt över sin plånbok och t.ex. väska. Tänk särskilt på detta när du befinner dig på platser med mycket folk i rörelse. 

Vad du kan göra för att skydda dig: 

  • Förvara kortet på ett säkert sätt, t.ex. i innerficka eller i stängt innerfack i väska, gärna med dragkedja. 
  • Förvara aldrig kortet eller plånboken i bakfickan eller bakom ryggen på något sätt. 
  • Pinkoden ska inte på något sätt förvaras tillsammans med, eller i närheten av, kortet. 
  • Om du valt en egen pinkod ska den på något sätt inte kunna kopplas till dig t.ex. genom att likna ditt personnummer. 
  • Skydd alltid koden när du slår in den. 
  • Befinner du dig i en miljö med mycket människor omkring dig, se till att du har kontinuerlig uppsikt över kortet. 
  • Lämna aldrig ifrån dig kortet när du betalar med det, håll det alltid under konstant uppsikt vid betalning. 


Skimning 

Vid så kallad skimning så använder bedragare en särskild utrustning vid kortterminalen som kopierar information från magnetremsan i kortet och ofta fångas koden upp t.ex. via dolda kameror. 

Vad du kan göra för att skydda dig: 

  • Dölj alltid koden med handen när du slår in den i kortterminaler eller uttagsautomater. 
  • Om du tycker att en betalterminal ser märklig ut, kontakta försäljningsstället och informera dem. 
  • Vid minsta misstanke om skimning, spärra ditt kort.