Lagen om betaltjänster stärker konsumentskyddet

Den 1 maj 2018 uppdaterades Lag (2010:751) om betaltjänster med anledning av EU:s andra betaltjänstdirektiv (PSD2) för att stärka ditt skydd som konsument. Den 14 september 2019 infördes ytterligare regler i betaltjänstlagen. Förändringarna innebär ökade säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar för att minska risken för bedrägerier. I samband med lagändringen har vi uppdaterat våra villkor för Volvokort, CarPaykort och Renaultkort som du använder privat. Vid årsskiftet 2020/2021 infördes det sista steget i regelverket som innebär att försäljningsställen inom EU behöver ha en lösning för verifiering med BankID, annars kan onlineköp nekas.

Vad innebär detta för dig som kund?

Den största förändringen märker du online, till exempel när du betalar och registrerar dina kortuppgifter på webbsidor och i appar. Då måste du utöver att ange kortuppgifter även verifiera din identitet med hjälp av till exempel BankID, vilket kallas för stark kundautentisering. När du betalar i butik blir du oftare ombedd att ange din pinkod till kortet, även när du blippar ditt kort. Har du vid tidigare köp skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv kommer dessa framöver nekas och pinkod krävs. I de fall som såväl vanliga butiker som onlinebutiker inte följer dessa nya regler kan en betalning bli nekad.

Vad behöver du tänka på?

  • Se till att du kan pinkoden till ditt kort. Om du har råkat glömma bort koden kan du alltid se den i appen eller som inloggad på carpay.se under Hantera kort.
  • Se till att du har tillgång till BankID eller säkerhetsdosa när du handlar online.
  • Från och med 1 november 2020 kan du inte längre göra kortköp med signatur.
  • Det finns undantag där du inte behöver verifiera dig, till exempel vid köp under 330 kronor eller återkommande köp i appar och på hemsidor där du verifierat dig med BankID i samband med första registreringen, som till exempel Netflix, Spotify eller liknande.

Vilka betalningar omfattas av kravet på stark kundautentisering?

  • Betalningar på internet inom EU/EES
  • Betalning i butik inom EU/EES
  • Betalning inom EU/EES med mobila enheter, klockor eller liknande där du använder en digital plånbok med till exempel Apple Pay, Samsung Pay eller Google Pay.

Var uppmärksam på bedrägeriförsök

Vi ber dig aldrig att lämna ut uppgifter som pinkod, kortnummer eller liknande. Om någon annan uppmanar dig att logga in på Internet- eller Mobilbanken och ber dig använda säkerhetsdosa eller BankID – avstå! Det är med största sannolikhet ett bedrägeri. Lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel pinkod, kortnummer, CVC/CVV-kod eller de koder som genereras av din kortläsare eller säkerhetsdosa. Detta oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid oss om du är osäker.

Självrisk vid obehörig användning

Om du har låtit bli att skydda din personliga kod och på grund av det råkat ut för en obehörig transaktion är din självrisk 400 kronor. Tänk på att alltid förvara din kod separat från ditt kort så att du kan undvika att det händer i möjligaste mån.

Lämna aldrig ut dina uppgifter

Det kan hända att vi behöver kontakta dig via telefon eller sms om vi misstänker obehörig användning eller säkerhetsrisk. Vi kan då fråga efter information om du har gjort en viss transaktion eller inte, men du ska aldrig lämna ut uppgifter som pinkod, kortnummer eller liknande – dessa uppgifter frågar vi aldrig efter.

Ha alltid aktuella kontaktuppgifter

När du är inloggad i CarPay kan du enkelt fylla i dina kontaktuppgifter så att vi kan komma i kontakt med dig vid behov. Uppdatera så här via webben:
1. Logga in via carpay.se med BankID
2. I menyn till vänster, klicka på "Mina uppgifter"
3. Ange din mejl och ditt mobilnummer
4. Klicka på "Spara"

Uppdatera information i appen:
1. Logga in i appen 
2. Längst ner i menyn, klicka på ditt namn
3. Klicka på pilen under "Kontaktuppgifter"
4. Ange din mejl och mobilnummer
5. Klicka på "Spara"

Återbetalning av obehöriga transaktioner

Om du har oturen att råka ut för en obehörig transaktion och anmäler den utreder vi detta och återbetalar beloppet så fort som möjligt om den bedöms vara obehörig. I vissa fall betalar vi tillbaka beloppet trots att vår utredning av transaktionen inte är färdig.