Volvokort/Renaultkort

  • Logga in på Mina Sidor eller i appen CarPay för att aktivera ditt nya kort. När du loggat in skickas du automatiskt till aktiveringssidan.

  • Bankgiro 5347-9499. Glöm inte att ange OCR-nummer om du betalar på annat sätt än med vårt inbetalningskort. OCR-numret hittar du på ditt kontoutdrag eller på Mina Sidor under Kortkonto > Kontoutdrag historik.

  • Det är kostnadsfritt att ha ett Volvokort eller Renaultkort. Väljer du att nyttja någon av våra korttjänster tar vi i vissa fall ut en avgift:

    • Väljer du att betala in mindre än ”totalt att betala” tillkommer ränta och aviavgift 
    • Vid uttag av kontanter i uttagsautomater med Visakort är avgiften 2 % av summan du tar ut eller lägst 40 kr/uttag
    • Använder du ditt Visakort för att betala i utländsk valuta tillkommer ett valutapåslag på 1,5 % av beloppet
  • Vi, liksom alla banker i Sverige, är enligt Lagen om åtgärder mot penningtvätt skyldiga att ha god kännedom om våra kunder. Därför måste vi ställa frågor om dig som kund och dina förväntade transaktioner. Den information vi får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och personuppgiftslagen.

    Läs mer om penningtvättslagen

  • För att anmäla dig för betalning via e-faktura loggar du in på Mina Sidor med BankID eller e-legitimation och följer instruktionerna. Du kan också göra det via appen CarPay. 

    Anmäler du e-faktura eller byter bank senast sista vardagen i månaden, kommer ditt kontoutdrag att faktureras direkt via din internetbank nästkommande månad. Gör du det efter månadsskiftet faktureras ditt kontoutdrag via e-faktura efter nästkommande fakturering.

  • Det finns tre sätt att beställa ett nytt kort eller en påminnelse av pinkod

    • i appen CarPay
    • ring vår självbetjäning via talsvar 031-83 91 90, då behöver du ditt kortnummer samt din självbetjäningskod för att kunna genomföra önskad beställning. Koden finns på ditt kontoutdrags första sida överst till vänster
    • besök din närmaste återförsäljare
  • Du kan ändra din pinkod om du har ett Volvokort eller Renaultkort Visa. Du gör det genom att besöka din närmaste återförsäljare där de hjälper dig att byta kod. Har du ett Volvokort utan Visa går det tyvärr inte att ändra koden.

  • Du kan spärra ditt kort direkt i CarPay eller genom att ringa 031-83 89 80, dygnet runt alla dagar.

  • Det finns tre sätt att ta reda på ditt aktuella saldo

    • logga in på Mina Sidor
    • i appen CarPay
    • ring vår självbetjäning via talsvar 031-83 91 90, då behöver du ditt kortnummer samt din självbetjäningskod för att kunna genomföra önskad beställning. Koden finns på ditt kontoutdrags första sida överst till vänster
  • Ja. I appen CarPay kan du enkelt höja och sänka din kreditgräns. Du kan också gå in till närmaste Volvo- och Renaulthandlare för att höja eller sänka din kredit.

  • Du kan betala ditt kontoutdrag när du befinner dig utomlands med hjälp av nedanstående uppgifter. Tänk på att vi endast tar emot inbetalningar i SEK.

    • BIC-adress: SWEDSESS
    • IBAN-nummer: SE 10 8000 0890 1192 3510 5195
    • Ange dessutom det unika OCR-nummer för respektive Volvokortskonto som referens.
  • Alla köp du gör med ditt kort redovisas månadsvis, t.ex. det du handlar under oktober kommer faktureras i mitten av november.

    Vi skickar kontoutdraget till dig mellan den 15:e och 20:e varje månad. E-faktura har du normalt tillgänglig hos din internetbank från den 14:e varje månad och då kan du också se kontoutdraget på Mina Sidor och i CarPay.

  • Ja, alla köp och transaktioner redovisas per person och kort på samma räkning. Korten är personliga, vilket innebär att koderna är individuella för varje kort. Observera, att som medkontoinnehavare har man solidariskt betalningsansvar och får ändra uppgifter på Volvokortskontot. Detta gäller inte för extrakortsinnehavare. Talongen hittar du på baksidan av kontoutdraget eller så hämtar du blanketten här.

  • Större köp, som service, reparationer, däck etc, kan delas upp på 4 månader utan ränta eller avgifter. Mobiltelefon och bilstereo kan lika förmånligt delas upp på 12 månader och barnstol på 24 månader.

    Avisering sker månadsvis på ditt kontoutdrag, där delbeloppet anges. I texten "Räntefria köp" framgår hur mycket som återstår att betala av köpet. I "Totalt att betala" ingår endast en räntefri delsumma. De delar som återstår att betala efter varje avisering belastar således (utan kostnad) din kredit under tiden.

  • Det går utmärkt! Då samlar du dessutom de flesta av bilens kostnader på ett och samma kontoutdrag. Förutom försäkringen i Volvia/Renault Försäkring och billånet från Volvofinans Bank kan du även betala Trygghetsavtal/Serviceavtal via ditt kontoutdrag. Kontakta Kundservice på telefon: 031-838930, så hjälper vi till med detaljerna!

  • Skall du spara för kommande reparationer eller större inköp till din bil går det alldeles utmärkt att sätta in pengar i förväg på ditt Volvokort och dessutom få en bra ränta.

    Klicka här för att se aktuell sparränta på Volvokortet.

    Spara på längre sikt? Öppna sparkonto istället
    Skall du spara på längre sikt rekommenderar vi dig att öppna ett sparkonto hos oss. Det gör du här på sidan genom att logga in med din e-legitimation/BankID. Möjlighet finns att flytta pengar mellan konton hos oss i Volvofinans Bank samt till eget konto i annan bank.

    Läs mer om vårt sparkonto här!

  • Det är ett känt problem att man inte kan öppna PDF-filer i Firefox på Mac. Istället för att se fakturan direkt i webbläsaren får du en dialog som ber dig spara ner filen.

    Du kan lösa detta på två sätt:

    1. Spara ner filen till hårddisken och öppna den sedan genom att dubbelklicka på den.

    2. Ladda ner en plugin till Firefox som löser problemet. Det finns flera olika plugins att välja bland men ett exempel som vi har testat att den fungerar är Quarts PDF Plugin som du kan ladda ner gratis här.

  • Kontakta Kundservice på telefon 031-83 89 30, så hjälper vi dig.