Tillbaka till söksidan

Varför måste jag använda BankID vid onlineköp?

Tidigare har du kunnat handla online utan att du behövt verifiera dig med ditt BankID. Från och med årsskiftet 2020/2021 behöver du, utöver att ange dina kortuppgifter, verifiera köpet med hjälp av ditt BankID.

Det finns undantag där du inte behöver verifiera dig, till exempel vid köp under 330 kronor eller återkommande köp i appar och på hemsidor där du verifierat dig med BankID i samband med första registreringen.

Som bank och kortutgivare följer vi EU:s regelverk. Den 1 maj 2018 uppdaterades Lag (2010:751) om betaltjänster med anledning av EU:s andra betaltjänstdirektiv (PSD2) för att stärka ditt skydd som konsument. Den 14 september 2019 infördes ytterligare regler i betaltjänstlagen bland annat ökade säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar för att minska risken för bedrägerier. Vid årsskiftet 2020/2021 infördes det sista steget i regelverket som innebär att försäljningsställen inom EU behöver ha en lösning för verifiering med BankID, annars kan onlineköp nekas.

Du kan läsa mer om regelverket här.

Kundservice

Privatärenden

Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna som Kundservice får. Sök på din fråga direkt här ovan.

Hittar du inte det du söker? Ring oss gärna!

Spärra kort

Spärra ditt kort direkt i CarPay eller ring: 

Skicka oss din fråga

Säkert meddelande

Som inloggad i CarPay kan du skicka ett säkert meddelande till oss som rör dina bankärenden.

Skicka ett säkert meddelande

Vardagar 8-17

Personlig service

Öppet vardagar klockan 08-17. När du ringer till oss om dina bankärenden identifierar du dig med Mobilt BankID.

Avvikande öppettider 2023:

6:e april Skärtorsdag, kl 8-13
7:e april Långfredag, stängt
10:e april Annandag påsk, stängt
1:a maj stängt
18:e maj Kristi himmelsfärd, stängt
5:e juni kl 8-13
6:e juni Nationaldagen, stängt
22:e juni kl 8-13
23:e juni Midsommarafton, stängt
25:e december Juldagen, stängt
26:e december Annandag jul, stängt

CarPay

Självbetjäning dygnet runt

Via våra självbetjäningstjänster kan du utföra många av dina ärenden själv. I vår app CarPay eller via inloggad.carpay.se kan du enkelt aktivera ditt nya kort, beställa ersättningskort, påminnelse på din pinkod, se ditt saldo eller spärra ditt kort. För att komma åt våra självbetjäningstjänster behöver du alltid identifiera dig med ditt BankID.

Kundservice

Företagsärenden

Vi har samlat ihop de vanligaste frågorna som Kundservice får. Sök på din fråga direkt här ovan.

Hittar du inte det du söker? Ring oss gärna!

Spärra kort

Spärra ditt kort dygnet runt.
Volvokort: 031-83 89 80

Personlig service

Volvokort och Volvo Lastbilskort

Öppet vardagar klockan 08-17.

Skicka oss ett meddelande

Billeasing

För frågor gällande ditt billeasingkontrakt kontakta din Volvo- och Renaulthandlare som administrerar avtalet. Kontaktuppgifter hittar du på din faktura.

Kontakta oss

Volvofinans Bank

Välkommen att kontakta oss!

Våra kontor

Göteborg, huvudkontor

Bohusgatan 15
401 23 Göteborg

Stockholm

Ynglingagatan 14
113 47 Stockholm

Om du vill skicka post till oss:
Box 198
401 23 Göteborg